Hlas je naší nedílnou součástí a pro mnohé z nás i součástí naší obživy. Díky hlasu můžeme vyučovat, komunikovat s klienty, koučovat, vést jednání, točit videa… Aby nám dobře a dlouho sloužil, je potřeba věnovat mu náležitou pozornost, podobně jako našemu tělu i duši.

Pro dobrou hlasovou kondici je důležité správné držení těla a hlavy. Pomoct s tím nám mohou různé druhy cvičení – jóga, pilates, tanec, ale i chůze. Pokud používáme hlas denně jako lektoři, konzultantky, terapeutky, učitelky myslete i na pohodlné a zdravé sezení. Pokud je to možné, střídejte sezení s prací ve stoje. Dbejte na to, ať zbytečně nepředkláníte hlavu, nevytahujete krk vzhůru a dopředu, stejně tak brada by měla klesat směrem dolů, příliš ji nepředsouvejte – někdy se nám to děje, když mluvíme do kamery nebo chceme sdělit něco naléhavého. Stává se to i při komunikaci s dětmi, které musí zvedat hlavu směrem k vysokým dospělým, je vhodnější se k nim snížit.

Mluvte jen, pokud je to nezbytně nutné. Ke komunikaci využívejte gesta rukou, mimiku, obrázky, zvuky hudebních nástrojů, symboly. Pokud učíte ve škole, nechte co nejvíc mluvit vaše žáky, vy jen korigujte průběh výuky, zkoušejte výukové metody, při nichž budete mluvit co nejméně – je to výzva 😊.

A spočítejte si, kolik času mluvíte během vyučovací hodiny vy a kolik děti – je to alespoň 50:50?

Pokud vedete konzultace, nechte mluvit vaše klientky, zvolněte tempo řeči, dýchejte tak, abyste vnímali rozšířený hrudník, mluvte méně hlasitě nebo využívejte mikrofon. Na koncích vět neklesejte hlasem příliš hluboko.

Chůze a pohyb se mohou zdát příjemné při telefonování, ale pokud vyrazíte na dvouhodinovou rychlou procházku, při které se zadýcháte, a zároveň během ní telefonujete, děláte sice dobře tělu, ale hlas se namáhá.

Stejně tak je dobré vyhnout se častému odkašlávání, zvyšování hlasu, křiku, ale i šeptání. Důležitá jsou samozřejmě i dechová, hlasová, artikulační, rezonační a relaxační a uvolňovací cvičení, která si můžete vyzkoušet i ve FB skupině Zpívám ráda.

Vliv na naše hlasivky má i prostředí, ve kterém pracujete – je v něm čistý vzduch, nepoužívá se v něm příliš často klimatizace, není tam vzduch příliš přesušený? Pokud mluvíte přes roušku nebo přes respirátor, vysušují se hlasivky ještě rychleji, protože se nadechujeme častěji víc pusou než nosem a také víc tlačíme na hlas. Je proto potřeba pít dostatečné množství vody, hlasivky potřebují hydrataci, nejlépe 2 litry vody v průběhu dne a občas skleničku Vincentky.

Můžete zkusit také inhalace, ať už párou nebo si udělejte výluh z bylinek. Příjemná je máta, eukalyptus, řebříček, šalvěj, divizna. Pomoct mohou také různé pastilky – Homeovox, Aescin, Panthenol…, Zkontrolujte léky, které užíváte, některé z nich, zejména proti křečovým bolestem nebo na alergii, mohou velmi vysušovat sliznice.

Choďte často do přírody, vyrazte do hor, kmoři, kde je příznivé podnebí pro náš hlas. Snažte se udržovat v dobré náladě a psychické pohodě, stres a v zátěž se propisují do našeho těla, vytvářejí napětí, které se přenáší do našeho hlasu.

Někdo může pociťovat zhoršenou kvalitu hlasu při náhlých změnách teploty (z tepla do zimy a opačně), ženy také v době menstruace, a nebo když si dáte k obědu pikantní jídlo nebo ořechy.

Když se vám stane, že vaše potíže s hlasem trvají dlouho, najděte si hlasového pedagoga a nechte si poradit, jak s hlasem pracovat, jak ho takzvaně posadit. Pokud hlasové potíže přetrvávají dlouhou dobu, navštivte ORL. Pomoct vám můžou i lázeňské pobyty zaměřené na péči o hlas.

Zařaďte si hlasová a mluvní cvičení do vašeho denního rozvrhu, protože aby nám hlasivky (svaly) fungovaly, je dobré je cvičit. A také jim dopřávejte relaxaci – je dobré třeba půl den v týdnu nemluvit, odpočinout si při vizualizaci (zkuste třeba tuto) a hlavně se dobře vyspat. Tipy, jak se starat o svůj hlas, můžete najít i v online kurzu Pečuj o svůj hlas, jehož další běh začne na podzim 2021.

Máte i další tipy a zkušenosti, jak se starat o hlas? Co se vám osvědčilo, co vám pomohlo? Napište mi, ráda si přečtu o vašich zkušenostech.